Wij weten alles over economie!

Het effect van arbeidsongeschiktheid op payroll

De invloed van arbeidsongeschiktheid

Een geval van arbeidsongeschiktheid kan grote invloed hebben binnen uw bedrijf. Het is natuurlijk zeer vervelend wanneer een collega uitvalt, ongeacht de reden hiervan. Zeker wanneer het gaat om een langere periode heeft dit een groot effect op de werkvloer. Het gemis is vaak groot, en het vinden en inwerken van een vervanger zal flink wat tijd en energie kosten. Bovendien heeft u ook nog een samenwerking met een payrollbedrijf. Maar wat is eigenlijk het effect van de arbeidsongeschiktheid op deze samenwerking?

De oorzaak van arbeidsongeschiktheid

De arbeidsongeschiktheid van een van uw werknemers kan veel oorzaken hebben. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat uw medewerker een ongeluk krijgt of een operatie nodig heeft. In dat geval is het duidelijk dat deze persoon niet kan komen werken. Echter zijn er ook situaties waarin het minder duidelijk is of de medewerker in kwestie wel of niet in staat is om werk te verrichten. Vooral in gevallen waarbij het gaat om mentale oorzaken kan het voor u als werkgever erg lastig zijn om dit in te schatten. Over het algemeen is er namelijk wel bewijs nodig voordat iemand officieel arbeidsongeschikt is. Het payrollbureau waarbij u aangesloten bent, kan u helpen bij door het geven van advies.

Doorbetalen bij arbeidsongeschiktheid

Als werkgever hoopt u natuurlijk dat u zo min mogelijk te maken krijgt met de arbeidsongeschiktheid van personeel. Het is echter wel verstandig om te weten wat er gebeurt als dit wel het geval is. Wanneer een medewerker niet kan komen werken, bijvoorbeeld in het geval van ziekte, moet u deze persoon wel doorbetalen. Bent u echter aangesloten bij een payrollbedrijf, dan zullen zij dit voor u doen. Tevens nemen zij de administratieve zaken die bij arbeidsongeschiktheid komen kijken uit handen. Dan zijn er ook nog payrollbureaus die ook het contact met de medewerker behouden, en hem of haar begeleiden tijdens de arbeidsongeschiktheid. Maar u kunt dit natuurlijk ook zelf doen.

Focus op herstel

Bij arbeidsongeschiktheid neemt het payrollbedrijf u dus veel zorgen uit handen. Doordat zij het doorbetalen en de administratie op zich nemen, kunt u zich focussen op andere effecten van de arbeidsongeschiktheid. Zo kunt u zich focussen op het contact met de werknemer, en zijn of haar herstel. Dat geeft ook rust voor de arbeidsongeschikte medewerker. U blijft van alles op de hoogte en kunt dit duidelijk communiceren naar uw collega’s, die zo ook meer houvast hebben.

Schakel de hulp in van een payrollbedrijf

Bent u nog niet aangesloten bij een payrollbedrijf? Zoals u heeft kunnen lezen mist u dan ondersteuning en advies in het geval van arbeidsongeschiktheid van uw medewerkers. Wij raden u daarom aan om eens contact op te nemen met een payrollbureau, en te informeren wat zij voor u kunnen betekenen bij arbeidsongeschiktheid.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *